Slik strukturerer du husarbeidet

Hvem (andre enn kanskje Marie Kondo) har overskudd og tid til å holde alt ryddig hele tiden? Jeg skal være den første til å innrømme at det har ikke jeg – men jeg kan bli ineffektiv og smågretten hvis det flyter rundt meg. Plettfritt behøver det ikke være, men med litt struktur blir det bittelitt lettere å trives bedre litt oftere…

Slik strukturerer du husarbeidet / Listelykke

Du brukte kanskje litt av juleferien til å komme ajour og få orden på ting. Drømmen var at klesvasken skal fortsette å tas jevnlig, at kjøkkenet skulle ryddes rett etter middag. At fredag ettermiddag ikke ble satt av til en alvorlig rufs, slik at helgen blir hyggelig selv om uka bare har bidratt til rot og opphopning. Det skulle kanskje ikke lenger enn noen dager ut i januar – så var det plutselig travel-hverdag-rotete igjen?

For å få til bedre flyt, trenger hverdagen struktur når det kommer til husarbeidet! Jeg har noen triks.

God kommunikasjon
Dette er det aller, aller viktigste punktet. Hvis du blir gal av at panteflaskene aldri pantes, eller at klesvasken hoper seg opp, eller at ingen setter skoene på plass – ta det opp. Husk at du også er en del av problemet, og ikke bruk beskyldninger. Legg heller inn ønsker og snille forventninger, og la alle komme med sine.

Snakk om forventninger om husarbeid og grenser for rot. Snakk også om når ting bør gjøres. Selv om det er godt å sette seg ned i sofaen.

Tidsbruk
Kjør en test. De fleste ting som må gjøres i huset tar 10 minutter. Ta tiden på tingene dere bør gjøre hver ettermiddag, for å kunne slenge bena opp i sofaen og sløve foran TV, eller ta den joggeturen du har lyst til å ta. Regnskapet er enkelt. Alle orker 10 minutter effektiv husarbeidssprint!Er dere fem i familien får dere unna en times arbeid på litt over 10 minutter! En bærer vasken ned i vaskekjelleren og setter på en ny vask, henger opp den som er ferdig og bretter det som er i trommelen. En annen støvsuger stua, mens den tredje vasker opp etter middag.

Når alle vet at kjedelige ting bare tar noen minutter å gjennomføre, blir det lettere å sette i gang. Og det er mye lettere å gjøre det sammen, samtidig.

Lister
Ikke alle ser hva som bør gjøres, til enhver tid. Ikke alle familiemedlemmer har samme terskel for rot og trivsel.

Sett dere ned, og forsøk å skrive ned hvilke ting dere mener bør gjennomføres i løpet av dagen, i løpet av en uke, og hvilke ting som bør gjøres en gang i måneden. Heng gjerne listen på veggen, slik at dere kan krysse av for ting som er utført.

For noen vil det også være fint med en liste per sesong – ikke glem ting som har med hage, garasje og bil å gjøre. For deg som er ekstra glad i lister, anbefaler jeg selvsagt punktjournal.

Senk skuldrene
Ingen har det ryddig over alt til enhver tid. Noen trives bedre i rot enn andre. Mange burde senke kravene noen hakk. Øv deg på å tåle litt mer støv og rot – og slutt å beklage deg for alt som ikke er gjort hvis du får overraskelsesbesøk.

Du er ikke alene om å tråkke rundt i fraslengte sokker, halvtomme matbokser på kjøkkenbenken og gymbager i gangen. Ingen er perfekte!

Lagre

0 svar

Legg igjen et svar

Vil du legge inn en kommentar?
Skriv inn her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *