,

Produktivitetsformel: Tid – Rom – Fokus

Hvis dagen går skikkelig dårlig, og jeg ikke føler meg produktiv i det hele tatt, forsøker jeg å analysere dagen og finne løsninger på problemene.

Men så slo det meg en gang, at det mest produktive ville være å analysere de dagene som gikk skikkelig bra. Så da gjorde jeg det.

Etter litt tid fant jeg ut at suksess på produktivitetsfronten handlet om tid og rom – og fokus.

Produktivitetsformel: Tid - rom - fokus / Listelykke

TID
Jeg jobber veldig godt på natta. Jeg føler jeg er mer effektiv og kreativ da. Men det er ikke så sunt, og ikke så lurt heller. Jeg ville heller finne ut hva som gir meg en god arbeidsdag.

De dagene jeg jobber best, er de der jeg har planlagt godt kvelden før, der jeg har sovet godt om natten, og fått en god start med  frokost, tre farvelkyss i døra og en dose maskara. Med andre ord de dagene der jeg har brukt tiden godt i forkant, slik at tiden NÅ føles smooth. Jeg gjør det samme med ukene mine, med mine Strategiske Søndager.

Selv om nattjobbing er toppen for meg, så har jeg også effektivitets-høydepunkter i løpet av dagen. Jeg har lagt merke til at mellom 13.00 og 17.00, da er motoren i gang, og jeg får gjort mye. Derfor forsøker jeg å legge de tunge oppgavene til timene mellom 13.00 og 16.00. Enkle oppgaver er fint de første timene etter frokost. Hvis du legger merke til din egen rytme, vil du sikkert finne ut når du har dine mest effektive timer. Planlegg deretter.

ROM
Jeg er heldig som kan ta med meg jobben min overalt i verden, så lenge det er strøm og nett der. Jeg har jobbet på musestille biblioteker, på summende kafeer. Jeg har jobbet i hagen min på kvelden mens det var hagefest der. Jeg har jobbet i fire timer i sofaen før jeg innså at jeg hadde glemt å skru av Barne-TV da ungene dro på skolen. Evnen til fordypning er altså ikke noe problem.

Men jeg har funnet ut at rot er min nemesis. Både rot på kontoret og rot i huset. Den mest produktive og effektive dagen jeg kan ha, er den der det ikke er noe annet igjen å gjøre enn å jobbe. Der oppvaskmaskina er tømt og klærne lagt på plass.

Og så er det lyd. Noen ganger blir det for stille rundt meg, og da er Spotify god å ha. Å sette på en rolig playliste uten de mest catchy tonene er fint. Men er sangene for bra eller for kjente, blir jeg sittende og plystre og synge og tenke over teksten. Derfor er det beste trikset mitt appen og nettsiden Coffitivity. Jeg har skrevet om det før. Hvis jeg trenger å fokusere, setter jeg på Morning Murmur. Det er en super summelyd fra en café, en lyd som får meg til å konsentrere meg og forsvinne litt inn i det jeg gjør.

ROM handler altså både om miljø og musikk.

FOKUS
Når ting henger, er det lett å prokrastinere. Å hanke seg inn da, er ikke lett. Du er sikkert klar over at det finnes apper som kan hjelpe deg med å unngå nettstedene du tyr til når du driver vekk fra arbeidsoppgavene.

Hvis du vil betale for litt hjelp kan du prøve Pomodoro TimerFocusBooster eller RescueTime. På litt forskjellige måter hjelper de deg med å lukke ute sosiale medier eller andre nettsider du ikke ønsker å besøke når du skal jobbe, eller du kan sette timeren på effektive jobbeminutter. Produktivitetssprinter i 10-25 minutter er supereffektivt!

Å bestemme seg for 10 minutter sammenhengende jobbing høres kanskje banalt ut, for et knapt kvarter er jo ingenting satt opp mot en åttetimersdag på jobb. Men for motivasjonens del er det greit å ikke ta i for hardt. Det du ofte vil oppleve er at når 10 minutter har gått, så har du bare lyst til å fortsette i 1o til.

Hvilke tall og miljøfaktorer skal inn i din produktivitetsformel? 

0 svar

Legg igjen et svar

Vil du legge inn en kommentar?
Skriv inn her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *